فیلتراسیون چیست؟ | 6 روش اصلی فیلتراسیون

در فیلتراسیون خلاء، از پمپ خلاء برای کشیدن سریع سیال از طریق فیلتر استفاده می شود. قیف هیرش و قیف بوخنر که یک نوع قیف در دو سایز متفاوت هستند همراه با کاغذ صافی استفاده می شود. همانطور که در زیر می بینیم قیف ها دارای صفحه ای هستند که سوراخ هایی در آن وجود دارد و معمولاً زمانی استفاده می شوند که ماده ای که باید فیلتر شود حجم کمی دارد.

 


یکی از مهمترین مشکلاتی که در سیستم های آبیاری با آن مواجه هستیم، گرفتگی دریپرها و آبپاش ها است. یکی از دلایل عمده این گرفتگی ها وجود مواد معدنی و آلی موجود در منابع آبی است. فرآیند تصفیه آب در سیستم های آبیاری فیلتراسیون نامیده می شود. فیلتراسیون یکی از بهترین روش های محافظت در برابر ورود رسوبات به دریپرها، آبپاش ها، هیدرانت ها و سایر تجهیزات مورد استفاده در سیستم های آبیاری است. از آنجایی که پروسه پیدا کردن قطره چکان های مسدود شده و پاکسازی و جایگزینی آنها بسیار دشوار و هزینه بر است. بنابراین فیلتراسیون مهمترین واحد کنترل در یک سیستم آبیاری می باشد.

انواع روش های فیلتراسیون

راه های مختلفی برای فیلتر کردن مواد وجود دارد و در زیر به چند مورد از آنها برای جداسازی مواد اشاره می کنیم:

فیلتر خلاء

فیلتراسیون سانتریفیوژ یا گریز از مرکز

فیلتراسیون سانتریفیوژ  با چرخاندن سرعت بالای، ماده ای که قرار است فیلتر شود، انجام می شود. به دلیل چرخش افقی، ماده چگالی بیشتر از ماده کم چگالی جدا می شود.

فیلتر گرانشی

کاربرد فیلتر گرانشی یا ثقلی در جایی است که مخلوط از یک نقطه بالاتر به یک نقطه پایین تر ریخته می شود. معمولاً از طریق فیلتراسیون ساده، با استفاده از کاغذ صافی در یک قیف شیشه ای انجام می شود، جایی که ذرات جامد نامحلول توسط کاغذ صافی گرفته می شود و مایع با نیروی گرانش مستقیماً عبور می کند. بسته به حجم ماده در دست، می توان از مخروط های فیلتر، فیلترهای فلوت دار یا پیپت های فیلتر استفاده کرد.

فیلتراسیون سرد

فیلتراسیون سرد از دمای بسیار پایین استفاده می کند، اغلب با استفاده از حمام یخ. برخی از مواد، مانند ذرات اسید چرب، با سرد شدن در مخلوط معلق می شوند و به ما اجازه می دهد راحت تر آنها را فیلتر کنیم.

فیلتراسیون گرم

فیلتراسیون گرم غالبا برای ترکیبات کریستالی که حاوی ناخالصی هستند استفاده می شود. روشی که این فیلتراسیون انجام می شود به این صورت است که ترکیب کریستالی را ذوب می کند، ناخالصی ها را حذف می کند، زیرا این ماده هنوز به شکل مایع است و در نهایت ماده خالص اکنون را دوباره تبلور می کند. اغلب توصیه می شود که دستگاه مورد استفاده در این فیلتراسیون گرم شود تا ماده فیلتر شده در قیف متبلور نشود و جریان را مسدود نکند.

فیلتراسیون غشایی یا چند لایه

فیلتراسیون غشایی می تواند به چندین لایه از مواد مختلف، از جمله ماسه، شن، یا زغال چوب اشاره داشته باشد، جایی که لایه های مختلف حاوی اندازه های مختلف ذرات آن ماده هستند. در این نوع فیلتراسیون، مخلوطی از ذرات جامد مایع و نامحلول روی لایه ها ریخته می شود و ذرات جامد در سراسر آن گیر می کنند و در نتیجه مایع صاف شده ای به وجود می آید.

جمع بندی

همانطور که گفته شد فیلتراسیون نوعی فرآیند است که ذرات جامد و سیال را با کمک یک محیط فیلتر که ساختار پیچیده ای دارد که فقط سیال می تواند از آن عبور کند از مخلوط جدا می کند. بنابراین استفاده از این روش در زندگی روزمره ما بسیار متداول است. شرکت دانش بنیان پژواک صنعت فرهان به عنوان اولین تولیدکننده اسکرین فیلتر خودشوینده در ایران، نقش بزرگی در صنعت فیلتراسیون ایفا می کند. جت خرید فیلتر خودشوینده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.