کاربرد فیلتر خودشوینده در 2 صنعت کشاورزی و آب دریا

کاربرد فیلتر خودشوینده در دو صنعت کشاورزی و آب دریا


 

امروزه کاربرد فیلتر خودشوینده در هر صنعتی به راحتی قابل مشاهده است. اصلی ترین کاربرد اسکرین فیلتر خودشوینده در فرآیند تصفیه آب برای حذف ذرات معلق  می باشد. استفاده از فیلترهای خودشوینده تاثیر بسزایی بر هزینه تصفیه آب شیرین دارد. این فیلترها را خودشوینده می نامند زیرا به شکلی طراحی و ساخته شده اند که به طور خودکار ذرات ناخالص حبس شده را پس از مدتی از فیلتر حذف کرده و خود را تمیز می کنند. این فیلتر انواع مختلفی دارد و در ادامه کاربرد فیلتر خودشوینده در صنایع مختلف را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.
استفاده از هر نوع فیلتر به نوع کاربرد آن بستگی دارد و در صنایع مختلف از انواع مختلف فیلتر استفاده می شود. کاربرد این فیلتر به طور عمده در صنایع کشاورزی، سیستم تصفیه آب و فاضلاب، در مراکز آتش نشانی و سیستم های إطفاء حریق و در سیستم های برودتی و … می باشد. در پتروشیمی و صنایع رنگ و رزین و پوشش های صنعتی نیز به کار می رود. فیلتر خودشوینده در صنایع غذایی، دامپروری و حوزه های بسیار دیگری نیز کاربرد دارد.

کاربرد فیلتر خودشوینده در صنعت کشاورزی

کاربرد فیلتر خودشوینده در کشاورزی برای جلوگیری از گرفتگی قطره چکان‌های آبیاری ناشی از ذرات شن، خاک رس و مواد جامد ریز از منابع مختلف آب از جمله آب چاه اهمیت دارد. در واقع تصفیه آب برای تمام سیستم های آبیاری مهم است. فیلترها می توانند به افزایش عمر و نگهداری سیستم اسپرینکلر شما کمک کنند. برای سیستم های قطره ای آنها برای جلوگیری از مسدود شدن قطره چکان ها ضروری هستند. حتی اگر ذرات شن و ماسه کوچک بتوانند از سیستم شما بدون مسدود شدن عبور کنند، باعث سایش تجهیزات می شوند. شیرهای اتوماتیک حاوی راهروهای بسیار کوچکی برای آب هستند که ممکن است مسدود شوند و در نتیجه شیر باز یا بسته نشود. یک دانه کوچک شن که در یک نازل اسپری گیر می کند می تواند منجر به یک نقطه خشک و مرده در چمن شود.
در حالی که ماسه احتمالاً اولین چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند باید از آب فیلتر شود، مواد آلی می توانند به همان اندازه مهم باشند. جلبک ها می توانند در داخل سیستم، به ویژه در لوله های قطره ای رشد کنند. موقعیت دیگر زمانی رخ می دهد که یک قطعه کوچک از مواد آلی در جایی در شیر، اتصالات، قطره چکان یا آبپاش گیر کند. ماده آلی به خودی خود ممکن است آنقدر بزرگ نباشد که مشکل ساز باشد. اما به زودی قطعه دیگری از راه می رسد و در اولین گیر می افتد. سپس یک دانه بسیار کوچک شن که به طور معمول بدون مشکل از سیستم عبور می کرد در مواد آلی گیر می کند. به زودی تجمع بزرگی از خام تشکیل می شود و جریان مسدود می شود.
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که شلنگ جاروبرقی با دسته ای از مو، اشیاء کوچک و کثیفی مسدود شود؟ هر یک از آن اشیاء داخل شیلنگ می‌رفت، بنابراین باید به مخزن می ‌رسیدند. اما این کار را نکردند زیرا همه با هم گیر افتادند. همین اتفاق در سیستم آبیاری شما می افتد.
به دست آوردن بیشترین بازدهی از زمین کشاورزی و در عین حال به حداقل رساندن هزینه ها می تواند مشکل باشد. منابع آب آشامیدنی با کیفیت در حال کم شدن هستند و این امر استفاده از منابعی مانند آب بازیافتی و آب شیرین غیر آشامیدنی را بیشتر می کند.
از آنجایی که این منابع آب اغلب حاوی عوامل گرفتگی بیشتری هستند، سیستم های آبیاری و فیلتراسیون پیشرفته همراه با تعمیر و نگهداری مداوم مورد نیاز است. همانطور که هزینه های نیروی کار افزایش می یابد، کسب حداکثر استفاده از آنچه دارید، چالش برانگیزتر می شود. اما اگر سیستم فیلتراسیون آبیاری به صورت خودکار خودش را تمیز کند، چه؟ در این صورت چگونه در زمان و هزینه صرفه جویی می شود؟
به همین دلیل، کاربرد فیلتر خودشوینده برای افرادی که از آب های بازیافتی، آب های زیرزمینی و رودخانه ها و حوضچه ها به عنوان منابع آبی برای آبیاری استفاده می کنند، گزینه ای عالی هستند. تمیز کردن و نگهداری سیستم فیلتراسیون شما یکی از وظایف بزرگ در لیست کارهای شماست و یک فیلتر خود تمیز شونده می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

کاربرد فیلتر خودشوینده در صنعت کشاورزی

کاربرد فیلتر خودشوینده در فیلتراسیون آب دریا

کاربرد فیلتر خودشوینده در تصفیه و فیلتر آب دریا بسیار حائز اهمیت است زیرا آب دریا در بسیاری از کاربردها از آب خنک کننده برای نیروگاه ها گرفته تا نمک زدایی برای آب آشامیدنی استفاده می شود. از آنجایی که حاوی سطوح بالایی از کلرید است، موادی که در تماس با آب دریا هستند باید مقاومت شیمیایی بالایی داشته باشند، مانند پلیمرها یا آلیاژهای خاص. آب دریا همچنین دارای محتوای آلی و معدنی بالایی است و باید برای محافظت از سیستم های پایین دستی مانند مبدل های حرارتی در سیستم های خنک کننده یا غشاها در سیستم های نمک زدایی فیلتر شود و تصفیه آب صورت گیرد.

مزایای فیلتراسیون آب دریا

در اینجا توضیح مختصری از کاربردهای استفاده از آب دریا در فرآیندهای آنها که نیاز به فیلتراسیون دارند آورده شده است:

حفاظت MF/UF

پیش فیلتراسیون موثر برای محافظت و بهبود یکپارچگی غشاهای میکروفیلتراسیون/ اولترافیلتراسیون و به حداکثر رساندن عملکرد و طول عمر آنها ضروری است. فیلتراسیون بار ذرات را کاهش می دهد، به ویژه ذرات که می توانند آسیب مکانیکی ایجاد کنند و باعث صرفه جویی در مصرف آب، انرژی و مواد شیمیایی در شستشو می شود.

حفاظت NF/RO

برای جلوگیری از گرفتگی و آسیب فیزیکی به سطح و لایه‌های غشا و کاهش تشکیل بیوفیلم، نیاز به فیلتراسیون ریز توسط تولیدکنندگان غشاهای نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس به عنوان یک فرآیند پیش تصفیه است.

آب خنک کننده

نیروگاه های تولید برق و تأسیسات تولیدی بزرگ معمولاً به مقدار زیادی آب خنک کننده نیاز دارند و بنابراین اغلب در نزدیکی دریا قرار دارند. این آب خنک کننده برای خنک کردن یکبار مصرف برای کاهش دمای تجهیزات حیاتی استفاده می شود. فیلتر اغلب در ورودی برای محافظت از فرآیند، و در نقطه تخلیه به منظور پیروی از مقررات زیست محیطی دقیق مورد نیاز است.

آب تزریقی دریایی

در صنعت نفت، تزریق آب جایی است که آب به میدان نفتی تزریق می شود تا فشار و تولید افزایش یابد و نرخ بازیافت نفت بهبود یابد. آب تولید شده، آلوده به هیدروکربن ها و مواد جامد، نیاز به تصفیه قبل از دفع یا تزریق مجدد دارد. آب دریا منبعی برای تاسیسات تولیدی فراساحلی است و آبگیر در عمق کافی برای کاهش غلظت جلبک ها قرار می گیرد. هم آب تولید شده و هم آب دریا به منظور محافظت از تجهیزات و خود چاه ها نیاز به فیلتراسیون دارند.

نکته پایانی

فرایند تصفیه و فیلتراسیون در بسیاری از صنایع وجود دارد. در سیستم فیلتراسیون از انواع مختلف فیلتر استفاده می شود. یکی از انواع پر کاربرد فیلتر خودشوینده است که استفاده از آن به نوع صنعت و سیستم فیلتراسیون بستگی دارد. این فیلتر مزایای بسیاری دارد که از مهمترین آنها می توان به کاربرد ساده، نصب آسان، مقرون به صرفه بودن، کاهش هزینه های تصفیه و عملکرد بالای آن اشاره کرد. نکته حائز اهمیت این است که در هنگام انتخاب هر نوع فیلتری باید به نوع حوزه صنعتی، کاربرد فیلتر، هدف فیلتراسیون و … توجه شود.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.